تابش:

راندمان پايين توليد پسته ايران؛آمريكا را تا چند سال آينده به توليد كننده اول جهان تبديل مي كند

2 استان توليد كننده پسته بادرآمد ارزي سالانه 1 ميليارد دلاري ؛نيازمند توجه بيشترند

در جلسه اي با حضور نماينده مردم اردکان در مجلس شوراي اسلامي،رئيس و معاون موسسه تحقيقات پسته کشور ، رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبیعی استان یزد و مسئولان شهرستان اردکان مشکلات و نيازهاي ايستگاه تحقيقات پسته اردکان مورد بررسي و تصمیم گیری قرار گرفت.

نماينده مردم اردکان در این جلسه بها دادن به پژوهش و تحقيقات کاربردي را راهبردی براي کاهش مشکلات بخش کشاورزي دانست و با بيان اينکه شهرستان اردکان با داشتن تنوع زياد و ذخاير ژنتيکي منحصربفرد در زمینه پسته، شايسته توجه بيشتر است افزود: طرحهای پزوهشی با لحاظ نمودن نیازهای صنعت پسته کشور به اجرا درآید و مسئولان امر نیز می بایست نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز اهتمام لازم را داشته باشند و به گونه ای عمل نشود که عمده بودجه بخش تحقیقات صرف پرداخت هزینه های جاري مراکز تحقیقاتی گردد .

محمدرضا تابش در بخش ديگري از سخنانش کمبود آب و پائين بودن بازده مصرف آن در بخش کشاورزي را معظلي دانست که متاسفانه علي رغم بدیهی بودن اين مشکل ، تاکنون گامهاي عملي در جهت اصلاح الگوي مصرف آب در سطح باغات و مزارع کمتر مشاهده گرديده و لازم است ضمن ارائه طرحهاي پژوهشي مفید و توجيه کافي کشاورزان، پروژه هاي مديريت مصرف آب در باغات به اجرا درآيد تا کشاورزان عزیز با مشاهده اثرات مثبت آن نسبت به تغيير تدريجي الگوي مصرف آب اقدام نمايند.

وي با بيان اينكه ميزان توليد پسته ايران در هر هكتار حدود 1 تن و در آمريكا كه رقيب اصلي ما به شمار مي رود4الي3 تن است ابراز نگراني كرد كه در صورت بي توجهي به امور تحقيقات و پژوهش در پسته ؛ آمريكا طي چند سال آينده گوي سبقت را از ما خواهد ربود و به توليد كننده اول جهاني پسته تبديل خواهد شد.

تابش با توجه به كاشت پسته در 2 استان كشور و درآمد ارزي ساليانه حدود يك ميليارد دلاري آن خواستار توجه جدي دولت و نمايندگان محترم مجلس به تصويب اعتبارات لازم خصوصا در امر تحقيق و پژوهش براي افزايش توليد اين محصول در كشور شد.

در ادامه نماينده مردم اردکان در مذاکره تلفني با دكتر پرهمت رئيس سازمان تحقيقات کشاورزي کشور نسبت به پيگيري چگونگی تقويت اعتبارات و تامين نيروي انساني مورد نياز این ایستگاه و در مذاکره با معاون عمراني استاندار و مديران کل آب منطقه ای و مسکن و شهرسازي استان نسبت به تعيين محل حفر چاه و انتقال آب مورد نياز ايستگاه اردکان اقدام نمود.

رئيس موسسه تحقيقات پسته کشور نيز در این جلسه با بيان اينکه کمبود بودجه در خصوص اجراي طرحهاي تحقيقاتي از مشکلات عمده پيش روست افزود: هدف اين موسسه از اجراي طرحهاي پژوهشي در زمينه پسته ، رسيدن به راهکارهاي اجرايي در زمينه کاهش مشکلات اين بخش است و از انجام اموري که به گفته وي "کارهاي ويتريني" است به طور جد پرهيز خواهد شد.

در پايان حاضرين به مناسبت هفته درختکاري ،چندين نهال پسته در باغ ايستگاه تحقیقات پسته اردکان غرس نمودند.

لازم به ذکر است ایستگاه تحقیقات پسته شهرستان اردکان بعنوان تنها ایستگاه تحقیقاتی پسته در استان یزد و هفتمین ایستگاه تحقیقاتی پسته کشور در سال 1385 با مساحتی بالغ بر 10 هکتار و با امکاناتی همچون ساختمان اداری،چاه و استخر آب،باغ تحقیقاتی و . . .با پيگيري هاي چندين ساله نماينده مردم در مجلس راه اندازی و تاکنون بیش از 4 طرح تحقیقاتی را به اتمام رسانده و یا در دست اجرا دارد.

روی تصویر بالای صفحه کلیک کنید
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا